Poort van Graafschap

Wandeling van Zutphen naar Ruurlo

Lochemse Berg 1De BerkelHuize De VoorstLangs De BerkelLochemse BergVeldkampVanaf de EnteldijkDe CloeseHuis BeekvlietDammerwegHeureBrouwershoekStaringkoepel langs de Berkel
34 KM
Start:

station Zutphen

Details

Reacties

Geef reactie

Prachtige wandeling met bezoek aan gerestaureerde Staringkoepel langs de Berkel.

Tino, 19-05-2009

Wandeling gelopen in oktober 2008 (dag 1) en mei 2009 (dag 2): prachtig! Markering is in de meeste gevallen prima (immers Graafschappad is actuele LAW wandeling). Op twee plaatsen is het Graafschappad verlegd: volg de nieuwe markering rond nieuwbouw verzorgingsflat in Zutphen (dag 1) en op landgoed Beekvliet (dag 2) (net na het verhaal over beekvliet: Y splitsing rechtsaf: moet nu linksaf zijn). U komt via een omweg weer op het punt waar u het bruggetje over moet (en daar zult u zien dat men een sloot heeft gemaakt die u anders moeilijk had kunnen kruisen). Voor het deel langs de Berkel tussen Almen/Velhorst en Lochem moet u vertrouwen op de NS markering, want dit deel is geen Graafschappad. Dit deel is betrekkelijk saai, maar daar is sinds de wandeling is uitgezet een prachtige attractie bijgekomen die de saaiheid goed maakt: de Staringkoepel. Onder 4 halverwege de alinea. Na ‘hier kruist u het Pieterpad…soortgelijk bosje heen als u eerder tegenkwam’ komt u een trekpontje tegen dat u naar de overkant kan brengen. Hier kunt u de -vrij toegankelijke- gerestaureerde Staringkoepel bezoeken en boven in de koepel de terrasdeuren open zetten en op het balkon genieten van een prachtig uitzicht: ideale stop om te rusten. In Lochem kunt u ook onder de brug door ipv er over heen. Het houten bruggetje even later is blijkbaar vervangen door een metalen bruggetje. Hierna is de route naar het centrum her en der nog wel maar soms ook niet meer gemarkeerd; maar met een beetje gevoel voor wandelroutes wel te vinden.

Omleiding Berkel

Jeroentje, 11-06-2004

Poort van Graafschap een route die ook veel gelopen wordt tot aan Lochem, de ervaring van de meeste is het laatset saaie stuk. Vanaf het moment dat het Graafschap links gaat loop je namelijk langs de Berkel tot aan Lochem. Het kan ook mooier natuurlijk als je van een paar kilometer meer houdt. De eerste kleine omleiding is langs Velthorst en laat een paar prachtige hooibergen zien, verder natuurlijk Velthorst een zeventiende-eeuws landgoed dat bestaat uit akkers, bloemrijke schrale graslanden, houtwallen en bos. De houtwallen zet Natuurmonumenten regelmatig af. Op de eikenstobben groeien bijzondere (korst)mossen en kruiden.
o De eerste kleine omleiding begint dus bij de eerste stuw van landgoed Velthorst, 1,5 kilometer na Almen.
o Hier ga je rechts af en volgt het smalle zandpad.
o Aan het eind op de klinkerweg ga je links af en loop je tussen huize Velthorst en de boerderij door.
o Op de t.splitsing links af voor Velthorst langs.
o Daarna rechts langs de rand van het weiland, kan niet anders.
o Doorlopen tot aan de verharde weg en daar richting de brug lopen.
o Hier kun je rechts af de NS route vervolgen of rechtdoor een andere route volgen
o Hier loopt ook het Graafschapspad wat we volgen tot over het kanaal.
o Na de brug over het kanaal gaan we scherp rechts terug naar het kanaal en lopen langs de noord kant.
o Blijven volgen tot een huis met slagboom hier gaan we links en na 300 mtr rechts een doodlopende weg in.
o Deze weg blijven volgen tot dat deze een haakse links bocht maakt en over het spoor loopt.
o Op asfaltweg rechts af en de N332 oversteken en de Ampsenseweg voor 550 mtr blijven volgen, pas op druk autverkeer.
o Schuin links af de Exelse weg een zandweg inslaan.
o Eerste kruising met asfaltweg rechts af en na de “2e ingang” voor een vakantiehuisje links af het bos in een smal pad.
o Doorlopen tot T kruising van zandwegen daar rechts af en deze rechtdoor blijven volgen, klein stukje verhard, tot aan Kasteel Ampse.
o Voor het kasteel rechts af een zandpad blijven volgen.
o Op verharde weg rechtdoor brug over krijg je links het station.
o Bij 10195 kun je rechts af en gelijk links kom je in de Lochem daar kun je de NS route weer oppikken.
Op het stukje van de Ampenseweg na is het naar mijn idee een mooiere route dan recht door langs het saai stuk Berkel. Uiteindelijk zijn het niet echt veel kilometers om.

Poort van de Graafschap

Marcel Stroo, 02-05-2004

Op Koninginnedag heb ik deze tweedaagse wandeling in één dag gelopen bij zonnig en warm weer. Een hele mooie tocht, alleen het stuk langs de Berkel naar Lochem begon een beetje te vervelen. Het stoplicht in het begin van de routebeschrijving staat er niet meer en is vervangen door een kruispunt met daarvoor een paal uit de grond.

Graafschapspad

Anita&John, 28-07-2003

Voor het eerst een tweedaagse gelopen: we hadden het niet beter kunnen treffen. Mooi, droog weer en schitterende route. Beide dagen afwisselend landschap, riviertjes en andere watertjes, mooi landhuis Van Voorst, goede afwisselende wandelpaden (grind, bos, verhard). Alleen laatste 3 km naar Lochem afzien: de kerk komt maar niet dichterbij, graspad vermoeiend en de Berkel hadden we nu wel gezien! Aanrader: overnachten in de Vijverhof te Lochem (vriendelijke ontvangst, mooi pand, goed bed, prima ontbijt en (gratis)lunchpakket meegekregen) Kortom: zeker eens gaan doen!

poort van de graafschap

harry en karin, 15-03-2003

de eerste dag was bar saai; vrijwel de gehele tocht langs de gekanaliseerde Berkel en (ruil)verkaveld landschap; de tweede dag maakte veel goed; fraai coulissenlandschap met afwisselende bossen.

verslag wandeling

Jeroentje, 07-10-2001

Hierbij een verslag van de tweedaagse wandeling Poort van de Graafschap.
Een 30 kilometer lange wandeling vanaf Zutphen naar Ruurlo. Niet een echt makkelijk wandeling en vooral niet als het dik dertig graden is. Na de stad te zijn uitgelopen volg je de Berkel, blijf die ook volgen tot je duidelijk aanwijzingen hebt die overeenkomen met het boekje. Hierna krijg je het schiterend gelegen Huis de Voorst waarna je het afleidingskanaal oversteekt om uiteindelijk in Almen terecht te komen.
Na Almen loop je snel weer langs de Berkel over een schitterend jaagpad. Toen ik het van de zomer liep was het gras aardig gegroeid en het eerste stuk wat samen loopt met het Graafschapspad, loopt nog vrij ontspannen. Maar het Graafschapspad gaat naar links en de NS route blijft de Berkel volgen tot aan Lochem. Nu pas bleek mij dat de routes niet zo vaak gelopen worden en stond het gras wel heel erg hoog. Dit stuk is zwaar, vooral als dan ook nog de zon brandt. Uiteindelijk loop je Lochem binnen en dan kun je genieten van geplaveide wegen, nu eens een heerlijkheid.
Bij het uitlopen van Lochem aan het eind van een heg tegenover de Cloese rechtsaf een voetpad. Ik ben het finaal voorbij gelopen en kwam op de straat de Cloese terecht dus was even alles kwijt. Door maar gewoon op kaart en kompas te lopen ben ik even verder weer op de route uitgekomen zonder al te veel problemen. Nu komt er een heuvelig traject waarbij je afwisselend door bos en weidelandschap loopt. De bedoeling van de route is om door Barchem te lopen, door het kaartje even goed te bestuderen heb ik dit plaatsje links laten liggen en de bossen door gewandeld en hebben de route even verder opgepakt bij De Soering.
Heb je dorst dan is het leuk om na de prachtige museumboerderij De Lebbenbrugge Menkhorst aan te doen, heb je dat niet loop dan vooral linksom in plaats van rechtsom. Dan krijg je beekvliet een prachtig landhuis met om het half uur een belletje wat je al van verre hoort als je er op let. Hier heb je de zwarte zwanen die daar in een parkje zwemmen. Vlak daarna komt na een mooi zandpad het onvermijdelijke asfalt. Ik haat het maar het ligt er.
Ook ergens onderweg kom je nog langs een boer die een klein huisje heeft neergezet in zijn protest tegen de oormerken. Er staat een heerlijk bankje bij om even te genieten van het weidse uitzicht van weilanden met jawel geoormerkte koeien. Uiteindelijk aan het eind loop je door heel Ruurlo om aan het eind rechts van de rotonde het station te zien liggen. Voor mij die dag een zegen, vooral het stuk langs de Berkel door het hoge gras gecombineerd met het uitzonderlijk mooie weer hadden te veel van mij gevergd en was blij een trein te zien die mij huiswaarts reed.
Het is een mooie route met gemiddeld weinig verharding en veel mooi zandpaden. Een paar weken daarna ben ik nog even rondgeleid door de museumboerderij. Heb je een uur over laat je dan zeker even rondleiden; het is een leuk en leerzaam verhaal. Kom er anders nog eens een keer terug.

Onderweg in de plaatsjes is genoeg horeca. Deze dag heb ik maar liefst drie liter water gedronken vanwege het zeer uitzonderlijk mooie weer.

Geef reactie

Wandelen met je smartphone!

Recente reacties

Geen reacties bij deze wandeling in de afgelopen 3 maanden.

In de buurt

Toon in de buurt

Gratis nieuwsbrief

Ontvang één keer per maand wandelinspiratie van WandelZoekpagina

tip

Ontdek Nederland met meer dan 3000 wandelroutes

• Op de website en in de app WandelZapp
  • Natuur-, stads- en GPS wandelingen
  • Uitgebreide routebeschrijvingen
  • GPS tracks
  • Wandelkaarten
Wandelzoekpagina maakt gebruik van cookies om de website te optimaliseren